1. REGLEMENT:WoudlopersOriëntatie Run

 

  • De WORwordt georganiseerd door “DE Woudlopers” vzw.       
  • Ondernemersnummer: 463284074
    De run kan op een zelfgekozen tempo gelopen of gewandeld worden. In principe komt elk team in de uitslag behalve de zondaars tegen punt 12.1 van dit reglement.

     * Elk jaar is er een nieuw thema
     * 
In de buurt van de startzone is een extra infobord geplaatst met belangrijke mededelingen ivm de run.

 

  1. Definities.

Omschrijving voor het gehele evenement.

CP : Check Point,  is een punt in het landschap welk gevonden kan worden als de instructies uit het roadbook worden opgevolgd. Op een CP dient men het checkmark te noteren ten bewijze dat men er is geweest. Beide teamleden dienen zich hier te melden!

CP-nummer : Elk CP heeft een volgnummer op de kaart(en).

Check Mark : Het controle nummer dat is aangebracht op het CP of de aldaar aanwezige informatie waar in het roadbook wordt naar gevraagd.

Traject : Gedeelte van een etappe.

Roadbook : In het roadbook staan de instructies t.b.v. de CP’s. Het roadbook wordt in zijn geheel of gedeeltelijk uitgereikt bij de start van de run.

Instructies : De instructies in het roadbook dienen samen met het reglement en de onderweg mondeling en/of schriftelijk verstrekte instructies opgevolgd te worden.

Controlekaart : De door de organisatie verstrekte kaart waarop de checkmarks duidelijk moeten worden ingevuld. Elk team krijgt een kladversie van deze controlekaart voor onderweg.

Team : Een team bestaat voor dit evenement uit 2 personen.

Briefing :  Informatie bijeenkomst. Voor de start zal middels een briefing de laatste informatie worden verstrekt welke niet meer in het roadbook kon worden opgenomen.(om 9u30)

Splitsen : Hieronder wordt verstaan de onderlinge afstand (ca 50 mtr) tussen de teamleden waarbij mondeling geen communicatie meer mogelijk is.

Kaarten : Er worden velerlei kaarten toegepast met schalen 1.25000, 10.000, 50.000, ongedefinieerd doch meestal topografisch. Ook zelf getekende kaarten kunnen worden verstrekt.

Roadblock : Een lijn op de kaart die niet overschreden mag worden met straf tot gevolg (zie straftabel)

 

  1. Doelstelling.

3.1. Operationeel terrein.

Het evenement vindt plaats in een natuurlijke omgeving.

De volgende uitgangspunten hierbij te hanteren:

  • Mocht iemand uw handelwijze of aanwezigheid becommentariëren of afkeuren stel u dan hoffelijk en terughoudend op.
  • Begeef u niet buiten normaal toegankelijke paden, wegen en terreinen tenzij dit uitdrukkelijk staat aangegeven.
  • Overtreed geen geldende ge-of verboden.
  • Landbouwpercelen altijd langs de zijkanten vervolgen

 

3.2. Opdrachten

Onderweg kunnen speciale opdrachten opgelegd worden. Deze zijn meestal gelinkt aan het thema maar steeds vervolgd met een oriëntatie techniek.

 

3.3. Tijdwaarneming.

De tijdwaarnemer zal voor ieder team de tijd starten bij vertrek en pas laten stoppen als het team de controlekaart bij de tijdwaarnemer heeft ingeleverd. De jury heeft het recht om straftijden of bonussen bij de eindtijd af te trekken resp. op te tellen. Een eventueel vervallen onderdeel wordt gecorrigeerd.

De laatste deelnemer van het team welke zich bij de tijdcontrole meldt bepaalt samen met het indienen van de controlekaart de tijd.

 

3.4. Ranking.

Na afloop zal de looptijd vermeerderd worden met de straftijd en verminderd met bonussen. Zodoende wordt een totaalbeeld bepaald als een mix van tijd en gevonden CP's

Het team welke zich aldus het best presenteert wordt passend geëerd.

 

3.5. Start.

Starttijd = 10 uur

 

3.6. Einde van de race.

De race wordt om 16:00 uur beëindigd. (deadline)

 

3.7. Straftijd.

Zie tabel aan het eind.

 

3.8. Check-Points (CP's).

De CP's kunnen be-of onbemand zijn maar zijn voorzien van een checkmark. De tijdwaarnemingsposten, waaronder begin en eind, zijn altijd bemand.
Er kan ook gebruik worden gemaakt van mobiele of traject CP´s.De CP’s moeten niet in volgorde worden aangedaan TENZIJ anders vermeld in het roadbook of elders.

De kenmerken van een Check-Point zijn:

  • De aangegeven plek volgens het roadbook.
  • Het "checkmark" is op het CP aangebracht, in de regel op een niet direct zichtbare plek. Dit om ongewenst verwijderen te voorkomen.
  • Als "checkmark" kan ook dienen op de CP waarneembare informatie welke vermeld dient te worden als antwoord op een vraag in het roadbook.

Elk team bezit een originele controlekaart waarop de checkmarks dienen te worden vermeld. CP's bemand of onbemand dienen als team te worden gepasseerd.

Het is toegelaten om CP’s over te slaan. Behalve een aantal verplichte punten, deze staan in het roadbook vermeld.

Een team mag terug om een gemist CP alsnog "op te halen". Opgelet: na afgifte van controlekaart deel1 / deel2 kan niets meer gewijzigd worden.

Het is niet toegestaan en niet sportief om wijzigingen aan te brengen aan de checkmarks, om over verwijderen niet te spreken!

 

3.9. Terugtrekking team.

Indien een team zich tijdens de race terugtrekt dan dient de organisatie zo snel mogelijk te worden geïnformeerd en met alle middelen. Dit is een belangrijke veiligheidsregel met name om onnodige, uitgebreide en kostbare zoekacties te voorkomen.

 

  1. Teams.

Een ingeschreven team dient met de opgegeven deelnemers de race te volbrengen, vervangingen tijdens de dag zijn niet toegestaan!

 

  1. Veiligheid.

Alle deelnemers nemen deel op eigen risico

 

  1. Verzorging.
  • Alle externe hulp, fysiek of met telecommunicatie georganiseerd, is verboden met uitzondering van die activiteiten welke expliciet in het roadbook zijn aangegeven.
  • Radiocommunicatie / GSM zijn niet toegestaan. Navigatie per satelliet, GPS enz. is eveneens verboden. (noodnummer oproepen mag uiteraard wel)

 

  1. Uitrusting.

Per team:

Kompas, liniaal, potlood en watervaste stiften,1 fluitje/team voor alarmering.

Een water/regendichte map voor het kaartmateriaal.

Rekenmachientje is toegestaan.

Telefoon met noodnummer van organisatie (nr staat op roadbook)

Een handig koplampje voor in het donker

Zakgeld om indien noodzakelijk voedsel aan te kunnen vullen of een bus- of treinkaartje te kunnen kopen.  

EHBO calamiteitenset (naar eigen inzicht en behoefte samen te stellen)  

Identiteitskaart per deelnemer.

 

Verstrekt worden:

Het roadbook met de controlekaart.

Kaarten.

 

  1. Milieu.

We zijn 'n dag te gast in de natuur. Zorg ervoor dat u het milieu niet belast met “weg” werpselen.!! Laat geen enkel spoor, behalve voetsporen, achter.

 

  1. 9. Verzekeringen.

De organisatie neemt geen verantwoordelijkheid voor persoonlijk letsel en/of schade aan de eigendommen van de deelnemers.

Deelnemers verklaren dat zij zelf verantwoordelijk zijn voor alle mogelijke gevolgen van deelname aan het evenement

De organisatie is niet verantwoordelijk voor diefstal of verlies van welk materiaal dan ook.

 

  • Straf/bonustijden
  1.  Missen van een checkmark of opdracht: 30 minuten straftijd.
  2.  Overschrijden van de deadline om 16:00 uur komt op 3 minuten straftijd per team per minuut te laat.

 

10.1.    Eliminatie uit eindrangschikking:

  1. Bij verlies controlekaart.
  2. Gebruik van niet getolereerde navigatiemiddelen (telefoon, GPS, eigen kaarten, hulp van derden enz). Hiertoe behoren ook het gebruik van niet door de organisatie t.b.v. deze dag verstrekte kaarten.
  3. Het niet helpen van personen in gevaar.
  4. Niet opvolgen instructie van de organisatie.
  5. Onsportief gedrag of sabotage.
  6. Finishen na 17:00 uur.
  7. Negeren van een Road Block.

 

Het reglement is een hulp voor de organisatie maar ook voor de deelnemers om grenzen te leggen aan discussies.

Als actieve sporters en deelnemers aan andere runs weten wij als geen ander:

DE ORGANISATIE HEEFT ALTIJD GELIJK. En zeker bij deze run.

Maak jouw eigen website met JouwWeb