KNOTSGEKKE ORIËNTATIE RUN (KNOR) - REGLEMENT

De KNOR wordt georganiseerd door TEAM KNOR. Een groep vrienden die een knotsgekke, sportieve, ontspannende en recreatieve dag wil aanbieden. De run kan op een zelfgekozen tempo gelopen of gewandeld worden. In principe komt elk team in de uitslag, tenzij deze gediskwalificeerd worden bij het niet volgen van dit reglement. Elk jaar is er een nieuw thema. In de buurt van de startzone is een extra infobord geplaatst met belangrijke mededelingen in verband met de KNOR.

DEFINITIES

CP (= checkpoint)
Een punt in het landschap dat kan gevonden worden door het volgen van de instructies uit het roadbook en/of de kaarten. Op de plaats van een CP dient men de bijhorende CP-waarde te zoeken en deze te noteren op de controlekaart als bewijs dat men er is geweest.

CP-nummer
Elk CP heeft een volgnummer op het roadbook en de kaart(en).

CP-waarde
De waarde die een CP bezit. Deze is te vinden op de locatie van een CP of kan gevonden worden aan de hand van de informatie op de locatie. CP-waardes dienen opgeschreven te worden naast elk CP-nummer op de controlekaart.

Roadbook
Een blad, dat dient als algemene leidraad, met instructies om alle CP’s te vinden. Het roadbook dient zorgvuldig gevolgd te worden. Op het roadbook vindt u de CP-nummers, instructies om de bijhorende CP-waardes te achterhalen en beschrijvingen van objecten ter plaatse waar u naar moet zoeken. Daarnaast vindt u ook telefoonnummers van de organisatie in geval van nood. Het roadbook wordt in zijn geheel of gedeeltelijk uitgereikt bij de start van de KNOR.

Controlekaart
Een blad, voorzien door de organisatie, waarop de CP-waardes moeten worden ingevuld naast het corresponderende CP-nummer. Elk team ontvangt voor de start een kladversie van deze controlekaart voor onderweg. De definitieve versie(s) wordt ingevuld bij aankomst.

Kaarten
Er worden allerlei soorten kaarten gebruikt. De kaarten kunnen verschillen in schaal, vervormd zijn, foutief hertekend zijn en onvolledig zijn.

Roadblock
Een lijn of zone op de kaart die niet overschreden mag worden. Deze wordt aangeduid met een paarse gearceerde zone.

Briefing
Voor de start van de wedstrijd wordt een briefing gegeven waarin de laatste informatie die niet meer in het roadbook kon worden opgenomen, wordt meegedeeld.

REGELS

Start

De tijdsregistratie van zowel de MAXI KNOR als de MINI KNOR start om 10u00.

Einde

• Deelnemers van de MAXI KNOR (6u) worden gevraagd vóór 16u00 aan te komen.
Vanaf 16u00 worden er 3 minuten straftijd aangerekend per minuut dat een team te laat aankomt. Wie na 17u00 aankomt wordt gediskwalificeerd.

• Deelnemers van de MINI KNOR (4u) worden gevraagd vóór 14u00 aan te komen.
Vanaf 14u00 worden er 3 minuten straftijd aangerekend per minuut dat een team te laat aankomt. Wie na 14u40 aankomt wordt gediskwalificeerd.

Tijdsregistratie

De tijdsregistratie start bij het vertrek van de KNOR en wordt gestopt wanneer het team de controlekaart bij het secretariaat inlevert aan het einde van de wedstrijd. Beide leden moeten de controlekaart samen inleveren. De jury kan straftijd geven of bonussen toekennen. Het team dat op het einde van de KNOR het minste tijd gebruikt heeft, is de winnaar.

Teams

Een ingeschreven team dient met de twee opgegeven deelnemers de race samen te volbrengen. Vervangingen tijdens de dag zijn niet toegestaan!

Checkpoints (CP's)

• De locaties van de CP's worden aangegeven in het roadbook en/of op de kaarten.
• Er kan ook gebruik worden gemaakt van mobiele of traject CP’s.
• De bijhorende CP-waardes kan je ofwel ter plaatse vinden, ofwel moet je deze achterhalen via een opdracht.
• De CP-waardes worden vaak aangebracht op een niet direct zichtbare plek om ongewenst verwijderen te voorkomen. Er hangen zowel juiste als valse CP-waardes over heel het parcours.
• CP’s kunnen bemand of onbemand zijn. De tijdwaarnemingsposten, waaronder de start en de aankomst, zijn altijd bemand.
• Het is niet toegestaan (en onsportief) om wijzigingen aan te brengen aan de CP-waardes of ander materiaal of om deze te verwijderen.
• Alle CP's dienen door beide teamleden te worden bezocht. Opsplitsen is verboden.
• De CP’s moeten niet in volgorde worden aangedaan, tenzij expliciet vermeld in het roadbook of elders. Het is toegelaten om CP’s over te slaan, behalve als er verplichte punten zijn (deze staan vermeld in het roadbook). Een team mag terugkeren om een gemist CP alsnog te gaan zoeken.
• Elk team bezit één kladversie van de controlekaart waarop de CP-waardes kunnen worden genoteerd. Bij aankomst ontvangt elk team één officiële controlekaart waarop de CP-waardes ordelijk kunnen overgeschreven worden. Opgelet: na afgifte van de officiële controlekaart kan niets meer gewijzigd worden.

Opdrachten

CP-waardes van meerdere CP’s kunnen soms achterhaald worden aan de hand van één overkoepelende opdracht. Deze opdrachten zijn meestal gelinkt aan het thema en kunnen verschillende oriëntatie-technieken omvatten.

Uitrusting (per team)

• Attributen die gevraagd worden door de organisatie (elke editie anders)
• Kompas (met gradenboog), liniaal, potlood en watervaste stiften
• Water/regendichte mapjes voor controlekaart en kaartmateriaal
• Rekenmachines zijn toegestaan
• Koplamp voor in het donker
• Identiteitskaart van elke deelnemer
• Zakgeld voor drank en extra versnaperingen
• EHBO-kit (naar eigen inzicht en behoefte samen te stellen)
• Telefoon (in geval van nood – noodnummer van organisatie staat op roadbook)
• Fluitje (in geval van nood)

De organisatie voorziet het roadbook, de controlekaart en het kaartmateriaal. Deze worden aan het begin of tijdens de wedstrijd overgedragen aan de teams.

Straftijd / bonustijd

Het overslaan van een CP of het invullen van een foutieve CP-waarde
→ 30 minuten straftijd

Het overschrijden van de aankomsttijd (14u00 voor MINI KNOR, 16u00 voor MAXI KNOR)
→ 3 minuten straftijd bij per minuut te laat

Soms kan bonustijd (tijdsvermindering van de totale tijd) toegekend worden aan de teams bij het correct uitvoeren van bepaalde opdrachten tijdens de wedstrijd.

Terugtrekking team

Wanneer een team zich tijdens de race terugtrekt, dient de organisatie zo snel mogelijk op de hoogte gebracht te worden. Dit is een belangrijke veiligheidsregel om onnodige zoekacties te voorkomen.

Valsspelen

Alle externe hulp is verboden (zowel fysiek op het terrein als via telecommunicatie), tenzij er in het roadbook hier toestemming voor gegeven wordt. Het gebruik van telefoons, GPS-systemen, eigen kaartmateriaal, drones of andere elektronische apparatuur voor radiocommunicatie, navigatie of het nemen van foto’s is verboden. Telefoons mogen wel meegenomen worden tijdens de wedstrijd om in geval van nood de organisatie of het noodnummer 101 / 112 te bereiken. We vragen u om in de sfeer van deze ludieke wedstrijd (waar veel werk in is gekropen) deze regels te respecteren.


Diskwalificatie

• Bij verlies van de controlekaart
• Bij het negeren van een roadblock
• Bij het gebruik van niet-getolereerde hulpmiddelen (GSM, GPS, eigen kaarten, …)
• Bij onsportief gedrag of sabotage
• Bij het niet helpen van personen in gevaar
• Bij het niet opvolgen van instructies van de organisatie
• Bij het aankomen na de uiterste deadline (14u40 voor MINI KNOR, 17u00 voor MAXI KNOR)

Terrein en buitenstaanders

De KNOR wordt georganiseerd op zowel burger- als militair terrein. Respecteer ten allen tijden de geldende regels. We zijn een dag te gast in de natuur. Zorg ervoor dat u het milieu respecteert en niet belast met overdreven lawaai en afval. Laat geen enkel spoor achter, behalve voetsporen. Begeef u nooit buiten de opgelegde zone, tenzij dit uitdrukkelijk in het roadbook gevraagd wordt. Als u wordt aangesproken of uw aanwezigheid wordt in vraag gesteld, blijf steeds hoffelijk en kalm, leg rustig uit dat u deelneemt aan een wedstrijd en vraag betrokkene(n) om contact op te nemen met de organisatie.

Veiligheid en verzekeringen

Alle deelnemers nemen deel op eigen risico. De organisatie neemt geen verantwoordelijkheid voor persoonlijk letsel en/of schade aan de eigendommen van de deelnemers. Deelnemers verklaren dat zij zelf verantwoordelijk zijn voor alle mogelijke gevolgen van deelname aan het evenement. De organisatie is niet verantwoordelijk voor diefstal of verlies van welk materiaal dan ook.


Het reglement is een document dat de organisatie en de deelnemers kan helpen om discussies te vermijden. We willen dan ook gewoon een sportieve en aangename dag aanbieden, waarbij het eindklassement totaal onbelangrijk is.
Als actieve sporters en deelnemers aan allerhande wedstrijden en evenementen, weten wij als geen ander:

DE ORGANISATIE HEEFT ALTIJD GELIJK

Maak jouw eigen website met JouwWeb